Kickstart
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

{RPG Guide} De basis (Work in Progress)

Ga naar beneden

{RPG Guide} De basis (Work in Progress) Empty {RPG Guide} De basis (Work in Progress)

Bericht van Cricket ma 16 dec 2013 - 9:25

The Basics
Laatste bijgewerkt: 16 December 2013

Sommige mensen willen graag RPG'en, maar weten niet helemaal waar te beginnen. Daarvoor proberen we op Kickstart een aantal guides aan te bieden om je hiermee te helpen. Maar wat is nou precies een Text-Based Roleplaying Game en hoe doe je dit nou?

Wat is een Text-Based Roleplaying Game?
Je hebt misschien de term Roleplaying Game al wel eens gehoord in het game genre. Dit zijn namelijk games waarbij je in de huid van je karakter kruipt en een avontuur beleeft in het spel. In de essentie is een Text-Based Roleplaying Game hetzelfde, behalve dat je al schrijvend in de huid van je karakter kruipt. Door berichten te schrijven (posts), beleef je dit avontuur en schrijf je verhalen met anderen. Je kan het karakter anders maken dan jezelf en sommige mensen vinden dat prettig, maar je staat vrij om je karakter zo te vormen zoals je wilt.

Hoe wordt ik lid van een Text-Based Roleplaying Game?
Er bestaan text-based RPG's van verschillende onderwerpen. Het is ten eerste belangrijk om een Text-Based RPG te vinden met een onderwerp die je aanspreekt. Als je Harry Potter bijvoorbeeld niet leuk vindt, moet je natuurlijk niet naar een Harry Potter forum gaan. Maar als je hier wel heel erg van houdt, dan ben je daar natuurlijk veel eerder op je plek. Om je hiermee te helpen, houden we op Kickstart een Grand List van Forums bij, die met de dag completer wordt. (Klik hier!)

Om lid te worden van een Text-Based RPG, raad ik je aan om eerst eventjes te kijken naar de regels en de extra informatie. Die staan meestal ergens bovenaan de index in een apart board (Eén van de stukjes van het forum, deze guide staat bijvoorbeeld in het board Guides). Ook staan hier vaak informatie topics met uitleg hoe de RPG werkt. Het is aan te raden om deze altijd eventjes door te lezen voordat je lid wordt, om fouten te voorkomen! Natuurlijk is fouten maken niet erg, maar het is altijd handig voor zowel jezelf als voor het team van het forum dat je makkelijk in kan stromen.

Als je dat gedaan hebt, kun je je natuurlijk gaan aanmelden. Denk goed na over je gebruikersnaam! Deze is meestal gelijk ook de naam van je karakter. Heb je dit even over het hoofd gezien? Geen paniek! Stuur eventjes een berichtje naar een admin met de naam die je wel wilt hebben, want admins kunnen gebruikersnamen voor je veranderen. Kijk verder of je karakter ergens voor aangemeld moet worden, ook niet onbelangrijk! Bijvoorbeeld bij het Warrior Cats forum heb je clans waarvoor je je eerst moet aanmelden voordat je kunt beginnen met je karakter. Verder hebben RPG's nog een karakterkaart bij het profiel staan, waar je de informatie van je karakter kunt invullen. Neem gerust eventjes de tijd om rond te snuffelen. Nu ben je aangemeld en klaar. Maar hoe werkt dat RPG'en nou precies?

Het RPG'en zelf
Volg je het nog een beetje? Goed zo! We zijn nu bijna bij het schrijven, de essentie van het RPG'en! Nu komt het erop aan. Om een topic te openen, kun je naar het RPG gebied gaan van het forum en daar op nieuw topic klikken. Verder kun je natuurlijk ook op andermans topic reageren! Als je dit doet, let dan eventjes op of het topic gesloten is of niet, want bij een gesloten topic hebben mensen liever niet dat anderen deelnemen.

Bij het schrijven van een post is het belangrijk te onthouden dat je nooit andermans karakters mag besturen zonder toestemming! In je bericht speel je dus alleen je eigen karakter! Je mag er wel in verwerken wat de andere karakter in de post van de vorige speler gedaan heeft, maar nooit er zelf handelingen van dat karakter bij verzinnen! Zie het maar als zelf een gesprek houden met iemand, je kunt zelf ook geen directe invloed uitoefenen op wat de ander zegt of doet, niet?
Verder is het wel redelijk belangrijk dat je een beetje correcte grammatica en interpunctie toepast op je post. Natuurlijk wordt er niet van je verwacht dat je een compleet foutloze tekst schrijft, maar het moet wel leesbaar blijven. Dit houdt in: Een redelijk correcte interpunctie en een redelijke grammaticale correctheid. Je wordt natuurlijk niet afgeschoten op een punt of een komma verkeerd of een verkeerd geschreven woord, maar je tekst moet leesbaar blijven. Als je van jezelf weet dat je hier soms moeite hebt, kun je altijd je post schrijven in een programma met een spellingscontrole zoals Microsoft Word.

Ik zal nu even een voorbeeld geven van een post van mijn eigen karakter Dogdance.
Een geërgerde kreet ontsnapte uit Dogdance's keel en galmde over het SkyClan kamp heen. "Lazer toch op!" Het was weer eens zover, haar kreet was tegen een senior warrior gericht. Ze ging weer eens verschrikkelijk buiten haar boekje, dat was zeker. Maar op dit moment was dat Dog's minste zorg. Nu zei haar instinct enkel 'wég'! En dat deed ze ook. Ze stormde het kamp uit, tot ze uiteindelijk hijgend, trillend en nog steeds kwaad als maar kon het bloesembos in liep.
Deze ietwat korte post was de opening van een topic. Ik heb hierin een NPC gebruikt (Non-player Character). Dit karakter heb ik onbenoemd gelaten en bestaat niet echt in de RPG. Op de meeste RPG's is het gebruik van NPC's toegestaan in posts, zolang je het maar niet overmatig doet.

Ik kreeg op mijn post de volgende reactie van Silverfang (Serah op dit forum)
Met krachtige poten en uitgeklapte nagels om niet van de tak te glijden, sloop Silverfang op zijn prooi af. De rode borst van de vogel stak fel af tegen de witte omgeving, bijna alsof hij ontdekt wìlde worden. Niks was minder waar, en in deze tijd van het seizoen was prooi des te kostbaar, dus deed Silverfang er alles aan om geluidloos tussen de takken door te glijden. Het geluk was echter niet aan zijn kant. Een geluid deed het dier opschrikken en haastig wegvliegen, waardoor hij Silverfang met een gefrustreerde "danm it" achterliet. De zilvere kater keek op om te zien wat het roodborstje had gealarmeerd. Zodra hij Dogdance in het oog kreeg verscheen er een glimlach op zijn gezicht, wat vreemd was aangezien hij eigenlijk geïrriteerd zou moeten zijn. Silverfang schudde zijn hoofd. "Hoe vaak ga je mijn jacht nog verstoren, Dog?" vroeg hij lachend. Toen pas zag hij haar woedende blik en trillende poten en zijn blik veranderde. Binnen een paar seconden was Silverfang van de tak gesprongen en in de sneeuw geland. "Hey, wat is er?" vroeg hij ongerust.

Waar ik weer als volgt op reageerde:
Een stem van bovenaf liet haar opschrikken en geïrriteerd met haar staart zwiepen. "Hoe vaak ga je mijn jacht nog verstoren, Dog?" Vroeg de deputy van de Skyclan, boven haar hoofd. "Hoe vaak ga jij me nog lastig vallen?" Kaatste ze vurig terug, duidelijk ver uit haar humeur. In deze buien, kon niemand echt met haar over de baan. Alles wat je deed was fout in dit geval, want ze was toch al kwaad. Ze reageerde dus ook verder niet en stampte gewoon woest door, als een ongetemd beest. Plotseling sprong Silverfang voor haar neer in de sneeuw en deinsde de poes achteruit, haar bovenlip ietsjes opgetrokken en nog steeds met een vreselijk kwade blik op haar gelaat. "Hey, wat is er?" Vroeg de kater ongerust. Maar Dogdance had geen zin om het uit te leggen, om te vertellen dat ze weer ruzie had gemaakt. "Laat me met rust," Snauwde ze, terwijl ze langs hem heen schouderde.

Vanaf hier zit ik een beetje klem met het uitleggen, kan iemand ondersteuning bieden? Smile

Cricket
Cricket
Admin

Aantal berichten : 479
Registratiedatum : 08-12-13
Naam : Babs

https://kickstart.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: